Foyer a bar kina Světozor, Praha (1. 11. 2009 - 31. 12. 2009) —
Touto úvodní výstavou v kině Světozor zahajujeme cyklus výstav polského filmového plakátu, který patří k absolutní špičce světového grafického designu. Stejně jako v cyklu „Zlatá éra československého filmového plakátu“ v něm chceme během příštích let představit nejvýznamnější polské autory v samostatných výstavách. Tato instalace zahrnuje 51 polských plakátů formátu A1. Vystavené plakáty si můžete prohlédnout zde
Polský výtvarný plakát (nejen filmový) patří spolu s pracemi československých grafiků k absolutní špičce světového grafického designu. Polské plakáty jsou slavné po celém světě a jsou často velmi vyhledávaným artiklem sběratelů a obdivovatelů. Polská plakátová škola je více malířštější než ta česká, nepoužívá v takové míře typografii a koláž, naopak příznačnou pro plakáty československé. Polští grafici a malíři byli v celosvětovém měřítku první (samozřejmě kromě ruské avantgardy) kdo již od počátku padesátých let kultivoval podobu filmového plakátu. Výstava polských plakátů na přelomu padesátých a šedesátých let v Praze pak přímo iniciovala zrod československého plakátu a byla zdrojem inspirace pro české grafiky.
Dnes, na rozdíl od naší české reality(v české republice se zcela přestala zadávat a podporovat výroba výtvarných plakátů), polský výtvarný plakát žije dál i po roce 1989 a nástupu tržního prostředí. Byť v omezené míře, ale přesto se výtvarné plakáty v Polsku dělají dál a to nejen filmové, ale jako vždy i divadelní, výstavní, operní a cirkusové.
Polský stát tuto práci svých umělců velmi ctí a podporuje a je na ni hrdý. V Polsku jsou dvě státní plakátová muzea, polský stát a jeho instituce pořádají v zahraničí desítky výstav. Přední polští autoři se dočkali nejedné monografie, která mapuje jejich rozsáhlé plakátové dílo (naopak v české republice nevyšla ani jedna takováto monografie mapující tvorbu jednoho autora).
Polští výtvarníci jako Jan Lenica, Roman Cieslewicz, Franciszek Starowieysk a další se stali celosvětovými legendami. Svého času vedli ateliéry grafického designu na předníchuniverzitách v Evropě( Paříž, Berlín). Jejich plakáty jsou vyhledávané po celém světě a jejich obdivovatelé jsou za ně ochotni zaplatit horentní sumy.
Sbírka filmových plakátů TERRYHO PONOŽKY ke dnešku obsahuje 900 polských plakátů které jsme získaly výměnami v zahraničí. V minulosti jsme jiý polský filmový plakát představili na dvou největších filmových festivalech v české republice. V roce 2007 na MFF v Karlových Varech a v roce 2009 na 35. Letní filmové škole
Na květen roku 2010 připravujeme ve spolupráci s Muzeem kinematografie v Lodži velkou výstavu s názvem KONFRONTACE která představí takřka sto plakátů českých a polských výtvarníků ke stejným filmům. Na ní budou moci diváci posoudit, který z návrhů plakátu- český či polský- zdařileji vyjádřil obsah toho kterého filmu a porovnat základní rozdíly mezi polskou a českou plakátovou školou.